Acord Interprofessional de Catalunya – 1990
SUBSCRIT PEL FOMENT DEL TREBALL NACIONAL I ELS SINDICATS CCOO I UGT DE CATALUNYA.
Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, número 1397, de 23 de gener de 1991
Introducció
El procés de concertació generat a Catalunya en l’últim període ha posat de manifest les possibilitats d’acord entre els agents socials sobre el fonament de l’esforç mutu per cercar punts de coincidència, amb la Preservació de l’autonomia de cadascuna de les parts en allò que els és propi i en els àmbits aliens a aquest Acord.
La necessitat d’oferir a treballadors i empresaris un document articulat sobre les matèries que es pacten, que doni contingut i enriqueixi les negociacions col·lectives de l’àmbit nacional de Catalunya, ha estat la raó bàsica d’aquest Acord interprofessional.
Les parts signants consideren que aquest Acord és una valuosa contribució a la innovació i modernització de les relacions laborals, necessària en una economia i sistema productiu en procés de mutació i canvi, impulsat pel desenvolupament tecnològic i els reptes de la realització del mercat únic europeu.
És en aquesta direcció que s’estableix la creació d’un instrument de resolució de conflictes de treball la finalitat del qual serà objectivitzar al màxim el conflicte laboral, buscant la proporció de raó de les posicions de les parts i oferint solucions ràpides i eficaces. En seguretat i higiene i salut laboral, la idea de fons és accentuar les polítiques preventives per fer front als riscs laborals, accelerant a la vegada el procés d’adaptació dels paràmetres que estableix la legislació comunitària i especialment la Directiva 89/391. En formació professional, es pretén accentuar l’interès dels treballadors i empresaris, tenint en compte que aquesta formació, lligada al desenvolupament tecnològic, esdevé cada vegada més un instrument insubstituïble per a la promoció professional dels treballadors i la millora de la qualitat productiva.
Per tot això, ambdues parts es reconeixen capacitat contractual i acorden:
Article 1: Naturalesa jurídica de l’Acord
El present Acord interprofessional s’estableix a tenor del que disposa el títol 3 de l’Estatut dels treballadors i el títol 3 de la Llei orgànica de llibertat sindical. Constitueix, per tant, l’expressió de les voluntats de les representacions dels treballadors i empresaris, lliurement adoptada en virtut de la seva autonomia col·lectiva.
La seva eficàcia es dedueix del que estableix l’article 83.3 de l’Estatut dels treballadors. El seu contingut total o parcial s’haurà d’insertar en la negociació col·lectiva per a la seva efectivitat i desenvolupament.
Article 2: Àmbit territorial, personal i temporal
2.1 El present Acord interprofessional serà d’aplicació a la totalitat del territori de la Comunitat Autònoma de Catalunya, a les organitzacions empresarials i sindicals i als seus afiliats inclosos en l’àmbit personal.
2.2 Estaran afectades per les disposicions d’aquest Acord les confederacions que el signin, les seves associacions i entitats i les empreses i treballadors representats.
2.3 L’Acord entrarà en vigor el dia de la signatura i finalitzarà el 31 de desembre de 1992. Serà prorrogable a partir d’aquesta data, d’any en any, si no es presenta denúncia expressa d’alguna de les parts.
Article 3: Conciliació, Mediació i arbitratge
3.1 Les dues parts acorden instituir el tribunal laboral de Conciliació, Mediació i arbitratge, i també el cos d’àrbitres provincials consensuat per les parts, amb les les comeses, funcions, composició i procediment que regularà el Reglament de funcionament. Aquest Reglament serà desplegat de comú acord entre les representacions que hi intervinguin, en el termini màxim de sis mesos comptats des de la seva entrada en vigor.
3.2 El tribunal laboral tindrà composició paritària i exercirà les funcions de Conciliació, Mediació i arbitratge en els conflictes col·lectius que li siguin sotmesos, en virtut de la lliure expressió de voluntats dels treballadors i empresaris afectats per aquells, com també en els supòsits de conflictes individuals, segons les previsions recollides a l’article 3.3.e).
3.3 L’exercici de les funcions assignades al tribunal laboral únicament serà vàlid en virtut de la pròpia voluntarietat de les parts afectades per un conflicte col·lectiu, manifestada prèviament i expressament. A tal respecte, es considera:
a) El sotmetiment previ i voluntari de treballadors i empresaris afectats per un conflicte col·lectiu de treball als procediments de Conciliació i Mediació previstos en el present Acord es considerarà atorgat sense necessitat d’expressa individualització quan en el Conveni col·lectiu aplicable a cada cas i negociat en l’àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de Catalunya s’inclogui una clàusula en què les parts negociadores, en representació dels treballadors i empresaris inclosos en l’àmbit personal del Conveni esmentat, se sotmetin expressament i col·lectivament als procediments de Mediació i Conciliació regulats en aquest Acord.
En qualsevol cas, de manera expressa i voluntària i de mutu acord, els empresaris i els treballadors, com també els seus representants, en l’àmbit corresponent, podran adherir-se al que estableix el present Acord i acollir-se, per tant, al seu contingut.
b) La funció d’arbitratge, per contra, requerirà en cada cas l’expressa i manifesta expressió de la voluntat de treballadors i empresaris afectats, en virtut de la qual s’hauran de sotmetre al judici imparcial dels àrbitres designats a aquest efecte, el laude arbitral dels quals tindrà caràcter d’obligat compliment.
c) Les parts signants del present Acord interprofessional deixen constància de la seva voluntat de regular amb precisió les funcions de Conciliació, Mediació i arbitratge en els conflictes individuals de treball, en futurs acords interprofessionals, per la qual cosa es fa necessari prèviament procedir a una adaptació i regularització de l’actual legislació vigent en la matèria. No obstant això, el tribunal laboral podrà exercir les seves funcions de Conciliació, Mediació i arbitratge en els conflictes individuals de caràcter laboral, a petició escrita de treballadors i empresaris afectats, amb el respecte, en tot cas, dels tràmits processals que preveu la legislació vigent i el dret constitucional a la tutela judicial efectiva.
d) Les formes d’impugnacions dels seus actes, tant en els procediments de Mediació i Conciliació com d’arbitratge, s’establiran al Reglament de desplegament del present Acord que preveu l’article 3.3.
e) Els mecanismes de solució dels conflictes enunciats es regiran pels principis de gratuïtat, rapidesa, contradicció i imparcialitat, amb el respecte, en tot cas, de la legislació vigent i els principis constitucionals.
Article 4
En el termini i amb les condicions que preveu l’apartat 3.1 sobre Conciliació, Mediació i arbitratge, les parts es comprometen a desplegar, amb l’amplitud i l’eficàcia necessàries, el marc de funcions i competències que ha de pertànyer a les comissions d’interpretació i vigilància dels convenis col·lectius, amb l’objectiu de dotar-les d’una major operativitat.
Article 5
5.1 Es constitueix un Comitè paritari les funcions del qual seran les d’interpretació, aplicació i seguiment dels pactes continguts en els articles 3 i 4 del present Acord interprofessional. Les organitzacions signants acordaran un Reglament de funcionament del Comitè esmentat, els acords del qual s’adoptaran, en tot cas, per unanimitat.
El Comitè paritari procedirà al desplegament del Reglament de funcionament del tribunal laboral de Conciliació, Mediació i arbitratge, en el termini màxim que estableix l’apartat tercer del present Acord interprofessional.
5.2 Seguretat i higiene i salut laboral.
Principis orientadors:
a) Constitueix un deure bàsic de l’empresari la protecció dels treballadors en matèria de seguretat i higiene i salut laboral com a responsable de l’organització del treball.
b) Constitueix un deure bàsic dels treballadors la cooperació amb l’empresari en l’aplicació de les mesures de prevenció.
c) Les disposicions legals i convencionals en matèria de seguretat, higiene i salut laboral en el lloc de treball han de ser compatibles amb la creació i el desenvolupament de les PYME.
d) La millora en la seguretat i higiene i salut laboral no ha de subordinar-se a consideracions de caràcter purament econòmic.
Article 6: Plans de prevenció a l’empresa
6.1 Obligacions de l’empresari.
6.1.1 Criteris generals de prevenció.
Les empreses adoptaran les mesures necessàries per a la protecció de la seguretat i higiene i salut laboral dels treballadors, incloses les activitats de prevenció de riscs professionals, d’informació i de formació, i també de la correcta organització i medis necessaris per a aquest fi.
És per això que les polítiques preventives a nivell d’empresa es regiran pels principis generals de prevenció següents:
a) Evitar riscs.
b) Avaluar els riscs que no es puguin evitar.
c) Combatre els riscs en el seu origen.
d) Adaptar el treball a la persona, en particular en allò referent a la concepció dels llocs de treball, i a la decisió dels equips i mètodes de treball.
e) Tenir en compte l’evolució i les possibilitats de la tècnica.
f) Substituir allò que és perillós per allò que comporta poc o cap perill.
g) Planificar la prevenció a la recerca d’un conjunt coherent que hi integri la tècnica, l’organització del treball, les condicions, les relacions socials i la influència dels factors ambientals.
h) Les obligacions dels treballadors en l’àmbit de la seguretat i higiene i de la salut laboral en el treball no afectaran el principi de la responsabilitat de l’empresari.
6.1.2 Aspectes específics dels plans de prevenció.
Anàlisi i informació de llocs de treball:
Com a criteri general per a cada empresa o centre de treball, s’establiran sistemes de recollida d’informació sobre les característiques i condicions dels llocs de treball, dels riscs inherents i possibles patologies laborals associades, i així es podran establir i desenvolupar de manera més eficaç les mesures preventives, per la qual cosa es fixaran les metodologies més avinents a cada sector i empresa.
Agents físics, contaminants químics i biològics:
Sobre les màximes exposicions i concentracions de substàncies i agents nocius en l’ambient de treball, se seguirà el que estableix la legislació vigent, en els TLV o altres pràctiques preventives acceptades tècnicament i científicament.
Protecció personal:
Els equips de protecció personal i roba de treball que haurà de facilitar l’empresa gratuïtament hauran de ser adequats per als riscs dels quals calgui protegir-se, sense suposar de per si un risc addicional: hauran de respondre a les condicions existents en el lloc de treball, caldrà que tinguin en compte les exigències ergonòmiques i de salut del treballador, i també adequar-se correctament al portador (3ª Directiva específica 89/656/CEE, article 4.1).
L’empresari informarà prèviament el treballador dels riscs contra els quals protegeix l’equip de protecció individual (article 4.7 de la mateixa Directiva).
Riscs ambientals especialment nocius:
En el supòsit que hi hagi riscs que no es puguin eliminar en el seu origen, ni reduir per vies complementàries, encara que s’hagi publicat tota la legislació al respecte, s’establirà en cada cas concret una reducció de temps d’exposició.
En cas de desacord entre les parts implicades, sobre si escau o no aplicar el criteri esmentat, ho resoldrà l’autoritat laboral d’acord amb el que estableixen els articles, 28, 29 i 30 del Reial Decret 2001/1983, sobre jornades de treball.
Ventilació:
Els llocs de treball tancats disposaran d’aire sa en quantitat suficient. Si s’utilitzen instal·lacions de ventilació caldrà mantenir-les en bon estat de funcionament i, si cal per a la salut dels treballadors, dotar-les d’un sistema de control d’avaries. En tot cas s’evitaran els corrents d’aire molestos.
Temperatures:
La temperatura dels llocs de treball haurà de ser adequada a l’organisme humà durant el temps de treball, tenint en compte els mètodes de treball aplicats i les pressions físiques imposades als treballadors.
Il·luminació:
Els llocs de treball caldrà que tinguin, en la mesura que sigui possible, llum natural suficient i estiguin equipats amb una il·luminació artificial adequada per protegir la seguretat i la salut dels treballadors. Els llocs de treball en què els treballadors estiguin particularment exposats a riscs, en cas d’avaria d’il·luminació artificial, han de posseir una il·luminació de seguretat d’una intensitat suficient.
Terres, parets i teulades:
Els terres dels locals han d’estar lliures de protuberàncies, forats o plans inclinats perillosos i hauran de ser fixos, estables i no relliscosos.
Els indrets de treball en els quals hi hagi llocs de treball han de comptar amb aïllament tèrmic suficient, segons el tipus de treball, empresa i activitat física dels treballadors.
El treball en teulades fabricades amb materials que no ofereixin resistència suficient, o bé que no siguin resistents, i que, per tant, presenti un important risc d’accident, solament podrà autoritzar-se quan es proporcionin equips adequats perquè el treball es realitzi de manera segura.
Zones perilloses:
Els llocs de treball que acullin zones de perill per raó de les característiques del treball, amb riscs de caiguda per al treballador o risc de caiguda d’objectes, han d’estar equipats, en la mesura que sigui possible, amb dispositius que impedeixin que els treballadors no autoritzats puguin penetrar en aquestes zones. S’hauran de prendre les mesures adequades per protegir els treballadors que estiguin autoritzats a penetrar a les zones de perill, que s’hauran de senyalitzar de manera clara i visible.
Dimensions i volum d’aire dels locals:
Els locals de treball han de tenir unes superfícies, alçada i volum d’aire que permetin als treballadors realitzar el seu treball sense cap risc per a la seguretat, la salut o el benestar.
Les dimensions de la superfície lliure no moblades del lloc de treball hauran de permetre la suficient llibertat de moviments per desenvolupar les seves activitats. Si això no fos possible per raons inherents al lloc de treball, el treballador ha de disposar d’un altre espai lliure suficient que estigui proper.
Senyalització:
Aplicació obligatòria dels criteris que estableix el Reial Decret 1403/1986, sobre normes de senyalització que pertanyen, com a mínim, als conceptes següents: senyals de seguretat, de prohibició, d’advertiment, d’obligació i d’emergència.
Protecció contra incendis:
Els llocs de treball han d’estar equipats amb dispositius adequats per combatre incendis i, si fos necessari, amb detectors contra incendis i sistemes d’alarma en funció de les característiques físiques i químiques de les substàncies existents, i del nombre màxim de persones que puguin estar presents.
Els dispositius no automàtics de lluita contra els incendis han de ser de fàcil accés i manipulació i s’hauran de senyalitzar d’acord amb les normes legals.
Aquesta senyalització caldrà fixar-la en llocs adequats i ha de ser duradora.
En les dependències tècnicament considerades amb risc d’incendi o explosió està completament prohibit fumar o introduir llumins, encenedors o utensilis d’ignició.
Aquesta prohibició s’indicarà amb cartells visibles a l’entrada i en els espais lliures de les parets d’aquestes dependències.
Pla d’evacuació:
Les vies i sortides d’emergència han d’estar expedites i desembocar el més directament possible a l’exterior en una zona de seguretat. En cas de perill, els treballadors han de poder evacuar tots els llocs de treball ràpidament i en condicions de màxima seguretat.
Les portes d’emergència no han de ser bloquejades i han d’obrir-se cap a l’exterior.
Les vies i sortides especifiques d’emergència s’han de construir segons les normes legals establertes; la senyalització s’haurà de fixar en llocs adequats i ser duradora.
Primers auxilis:
Segons les dimensions dels llocs o centres de treball, el tipus d’activitat amb risc que s’hi desenvolupi i/o l’assiduïtat dels accidents, es determinarà la necessitat d’un o de diversos locals de primers auxilis. Aquests han d’estar equipats amb les instal·lacions i el material indispensable, com a mínim, amb una farmaciola completa, i ser de fàcil accés per a les lliteres. S’han de senyalitzar segons les normes legals vigents.
Reconeixements mèdics:
En els programes de prevenció d’accidents i malalties professionals que realitzin les empreses s’inclourà la realització de reconeixements mèdics específics en funció dels diversos riscs existents, amb periodicitat variable segons la gravetat dels riscs esmentats. Aquests reconeixements s’utilitzaran com mecanismes preventius per a la detecció prematura de les malalties professionals.
6.1.3 Informació, consulta i participació dels treballadors.
Les actuacions dels comitès de seguretat i higiene, salut laboral i vigilants de seguretat en el centres de treball es realitzaran de forma coordinada amb els serveis de protecció i prevenció propis o externs de les empreses, única manera d’aconseguir una acció preventiva i de protecció eficaç i integrada en l’organització formal del treball.
Els treballadors i els seus representants en el Comitè de seguretat i higiene i salut laboral o, en el seu lloc, el de vigilants de seguretat, seran informats dels riscs per la seva seguretat i la seva salut existents en el centre de treball, lloc de treball i/o funció que desenvolupi, com també de les mesures necessàries i estudis o informes realitzats per reduir o suprimir aquests riscs.
Igualment, seran informats dels accidents amb o sense baixa ocorreguts en el centre de treball. A nivell individual tindran accés complet al seu expedient mèdic.
Els empresaris tenen l’obligació d’informar-se dels progressos tècnics i ergonòmics relatius als riscs dels llocs de treball en les seves empreses, per tal ‘organitzar els seus programes i actuacions de prevenció.
La incorporació de noves tecnologies i les modificacions industrials substancials seran objecte de consulta amb els treballadors i els seus representants en el Comitè de seguretat i higiene o vigilants de seguretat, relacionat amb les mesures de prevenció a adoptar.
Els treballadors i els seus representants que tinguin una funció específica de prevenció tindran dret a sol·licitar mesures preventives, formular propostes i col·laborar en els programes que en aquest sentit realitzi l’empresari.
L’empresari procurarà que l’informació sigui entesa al màxim pels treballadors. En cas de riscs ja identificats i avaluats la informació es facilitarà per escrit.
En els casos de primer lloc de treball, canvi de llocs de treball o funció que impliqui un risc desconegut per als treballadors, aquests realitzaran pràctiques i rebran formació adequada d’una persona experimentada, per tal d’assimilar el mètode operatiu de treball i els possibles riscs que comporti.
Els treballadors i els seus representants en el Comitè de seguretat i higiene o vigilants de seguretat seran informats prèviament perquè puguin efectuar les propostes o aportacions que creguin convenients abans de canviar algun aspecte o element del seu treball que afecti o innovi les condicions de seguretat i salut que s’estiguin aplicant.
Igualment seran informats, amb caràcter previ, sobre la designació de treballadors per als serveis de prevenció i protecció i sobre la determinació de mesures i material de protecció.
6.1.4 Formació dels treballadors.
La formació en matèria de seguretat i higiene i salut laboral dels treballadors i els seus representants amb funció específica sobre aquesta anirà a càrrec de l’empresari. S’efectuarà durant el temps de treball i serà suficient i adequada per garantir la seguretat i salut de cada treballador.
Les instruccions i informacions formatives es referiran especialment al lloc de treball o funció a desenvolupar amb la seva revisió periòdica si fos necessari, i la seva adaptació a l’evolució dels riscs o aparició d’altres de nous.
En els supòsits de contractació amb terceres empreses, l’empresari de l’empresa principal informarà i donarà lesinstruccions pertinents als treballadors de les contractades sobre els riscs que per a la salut i la seguretat poden existir a l’empresa en relació amb els seu procés productiu.
Els membres dels comitès de seguretat i higiene i salut laboral i els vigilants de seguretat tindran dret a una formació adequada en els terminis redactats en el primer paràgraf d’aquest article, que podrà realitzar-se dins l’empresa o fora d’aquesta si així ho cregués convenient el Comitè de seguretat i higiene i salut laboral. En ambdós casos, les despeses derivades d’aquesta formació aniran a càrrec de l’empresa, una vegada les hagi aprovades.
Els comitès de seguretat i higiene i salut laboral, i també els vigilants de seguretat determinaran les necessitats de formació en matèria de prevenció dels seus components que seran exposades regularment a l’empresari d’acord amb el que estableix el punt anterior.
Per assistir a les classes, cursos o seminaris corresponents, els comitès de seguretat i higiene, salut laboral i els vigilants de seguretat, si escau, disposaran d’un crèdit d’hores al mes que podrà ser computable dintre del previst a l’article 6.3 del present Acord sobre seguretat i higiene.
6.2 Obligacions dels treballadors.
6.2.1 Serà competència de cada treballador vetllar, segons les seves possibilitats, per la seva seguretat i la seva salut, i també per les de les altres persones afectades, a causa dels seus actes o omissions en el seu treball, de conformitat amb la seva formació i les instruccions del seu empresari.
6.2.2 A fi de realitzar aquests objectius, els treballadors, segons la seva formació i les instruccions del seu empresari, hauran d’efectuar segons es detalla a continuació:
a) Utilitzar correctament les màquines, aparells, eines, substàncies perilloses, equips de transport i altres medis.
b) Utilitzar correctament l’equip de protecció individual posat a la seva disposició i, desprès de la seva utilització, posar-lo en el seu lloc.
c) No posar fora de funcionament, ni canviar o desplaçar arbitràriament els corresponents dispositius de seguretat de les màquines, aparells, eines, instal·lacions i edificis i utilitzar aquests dispositius de seguretat correctament.
d) Indicar immediatament a l’empresari i/o als treballadors que tinguin una funció específica en matèria de protecció de seguretat i de la salut dels treballadors tota situació laboral que, per un motiu raonable, considerin que comporta un perill greu i imminent per la seguretat i la salut, i també tot defecte que s’hagi comprovat en els sistemes de protecció.
e) Contribuir, de conformitat amb la legislació vigent i durant el temps que sigui necessari, amb l’empresari i/o els treballadors que tinguin una funció específica en matèria de protecció de la seguretat i de la salut dels treballadors, al fet que puguin complir-se totes les tasques o exigències imposades per l’autoritat competent amb l’objectiu de protegir la seguretat i la salut dels treballadors.
f) Contribuir, de conformitat amb la legislació vigent durant el temps necessari, amb l’empresari i/o els treballadors que tinguin una funció específica en matèria de protecció de la seguretat i de la salut dels treballadors, al fet que l’empresari pugui garantir que el medi i les condicions de treball siguin segurs i no presentin riscs per la seguretat i la salut dins del seu àmbit d’activitat.
6.3 Àmbit, comitès de seguretat i higiene i salut laboral.
Les parts signants del present Acord reconeixen la necessitat de creació de comitès de seguretat i higiene i salut laboral en els centres de treball com a coadjuvants destinats a millorar la prevenció en les empreses.
Correspon a la negociació col·lectiva, en funció dels riscs objectius del sector i de la mida de la plantilla dels centres de treball, concreció quant a l’establiment dels comitès esmentats.
En aquest moment i donades les actuals circumstàncies del teixit empresarial de Catalunya, les parts signants consideren necessari fer un esforç important per instituir els comitès de seguretat i higiene i salut laboral en aquells centres de treball la plantilla dels quals sigui superior als 50 treballadors.
Els membres dels comitès de seguretat i higiene i vigilants de seguretat disposaran del temps que calgui dins de la jornada de treball per exercir la seva funció. La concreció i quantificació d’aquest temps s’estipularà en la negociació col·lectiva sectorial i d’empresa.
Garanties dels comitès i vigilants de seguretat i salut laboral:
Els treballadors que formen part dels comitès i vigilants de seguretat i salut laboral no podran patir cap perjudici derivat de les seves activitats i funcions de protecció i prevenció dels riscs laborals i professionals.
Formació Professional:
Les parts signants consideren que la formació professional és un factor decisiu per a la promoció personal i professional dels treballadors i per augmentar la competitivitat de les empreses, com també per afrontar el repte que suposa la realització del mercat interior europeu.
Tot treballador ha de poder accedir a la formació professional i beneficiar-se’n durant tota la seva vida activa.
L’acceleració dels canvis tècnics, econòmics i industrials, en un context de competència creixent i en la perspectiva del mercat interior, exigeixen en l’actualitat la intensificació de les funcions d’anticipació i d’adaptació inherents a la formació professional contínua.
Les parts signants d’aquest Acord coincideixin amb el Consell de Comunitats Europees en què la formació professional permanent juga un paper important en l’estratègia de realització del mercat interior, inclosa la seva dimensió social, i la cohesió econòmica i social com a factor determinant d’una política econòmica i social; i consideren que tots els treballadors, en funció de les seves necessitats, haurien de poder accedir a la formació professional contínua i beneficiar-se’n.
Article 7
Tal com estableix l’article anterior, les dues parts estableixen:
a) Establir de manera permanent en les empreses accions de formació, amb la consideració d’aquestes com una veritable inversió. És promourà l’accés del conjunt de plantilles a accions formatives i també una major inversió en formació.
b) Adequar tant la formació inicial com la contínua o de reciclatge a l’evolució de les professions, de l’ocupació i dels canvis tecnològics. Per això, s’assegurarà el caràcter polivalent en el contingut de la formació com a mesura per garantir l’adaptabilitat dels treballadors a les necessitats actuals i futures del mercat de treball.
c) Equiparar la formació professional al nivell mínim exigit per la CEE per a l’homologació de títols i professions, dotant el conjunt de plantilles d’un nivell de qualificació mínima establert per la CEE. S’afrontaran les necessitats formatives existents procurant que qualsevol treballador assumeixi el nivell de qualificació 1 de la CEE.
d) Atendre preferentment aquells col·lectius amb major risc de no adaptació als canvis tecnològics, com joves amb baixa qualificació i formació, majors de 45 anys, dones, etc. Per al col·lectiu de dones es tindrà present, a més de les especials característiques en l’accés a accions formatives, la realitat de la sotsrepresentació de determinades professions.
e) Actualitzar i potenciar la capacitat de gestió dels quadres intermedis, quadres directius i empresaris.
Article 8
Els treballadors tenen dret a la formació professional en els terminis que preveu l’Estatut dels treballadors. Per això, tots els treballadors podran tenir accés i beneficiar-se de la formació professional al llarg de tota la seva vida activa.
Les empreses realitzaran cursos de reciclatge professional quan se’n constati la necessitat com a conseqüència de canvis tecnològics o de lloc de treball.
Els treballadors afectats rebran aquesta formació dins de la jornada laboral.
Mitjançant conveni col·lectiu d’empresa o pacte d’empresa es negociarà un contingent d’hores dins de la jornada de treball perquè els treballadors seleccionats puguin participar en els plans de formació vinculats a la promoció personal, professional i cultural.
Article 9
Es promouran plans de formació dins de les empreses per obrir vies de promoció personal i professional, amb l’adequació dels itineraris formatius dels llocs de treball.
Aquests plans identificaran les necessitats formatives de les empreses i el seu contingut serà adequat als objectius de gestió.
Les dues parts consideren que un pla de formació, entre altres, ha d’incloure els aspectes següents:
Situació de la plantilla actual i la seva previsible evolució.
Quantificació de necessitats formatives.
Descripció dels llocs de treball i itineraris formatius per a cadascun d’ells, en aquells casos en què es constatin mancances formatives.
Mòduls formatius necessaris i la seva correlació amb els llocs de treball afectats.
Criteris objectius per a l’accés de personal a accions formatives. Aquests criteris han de recollir els aspectes següents:
a) En els casos de reciclatges professionals tindran total prioritat els treballadors directament afectats per la innovació o els canvis organitzatius en el lloc de treball.
b) En els plans formatius vinculats a unes determinades categories i professions tindran preferència els treballadors inclosos dintre d’aquestes.
c) En els plans formatius vinculats a la promoció professional tindran prioritat els treballadors pertanyents a la categoria immediatament anterior.
d) Per als plans de formació que tenen per objectiu equiparar la formació professional al nivell de qualificació 1 de la CEE tindran prioritat els treballadors amb més dèficits formatius.
e) Comunicar l’oferta formativa a la totalitat de la plantilla, amb l’obertura d’un termini d’inscripció voluntària.
Article 10
En aquelles empreses on es porten a terme plans formatius, s’impulsarà la creació de comissions de formació professional integrades per representants dels treballadors i de l’empresa, que assumiran les funcions següents:
a) Iniciativa en la detecció de necessitats formatives i proposicions de mesures a tal efecte.
b) Conèixer els plans de formació i emetre informe previ a tenor del que preveu l’article 64.1.3 de l’Estatut dels treballadors i en el pla FIP, que s’aplicaran a tots els plans subvencionats amb fons públics.
c) La Comissió de formació analitzarà el total de sol·licituds i, a partir d’aquestes, realitzarà una proposta a la direcció de l’empresa que en úúltima instància resoldrà.
d) Tenir a disposició la informació suficient per realitzar el seguiment periòdic dels plans formatius.
e) Verificar que la selecció d’aspirants als plans formatius es realitza en funció dels criteris objectius que estableix el punt anterior.
f) Avaluar els plans formatius realitzats.
Article 11
En l’àmbit de la negociació col·lectiva s’afavorirà i impulsarà la creació d’associacions o fundacions sectorials que portin plans formatius en el seu àmbit. Es prioritzarà en aquells sectors on hi hagi més necessitats en aquest sentit.
D’aquesta manera es proporcionarà la formació professional en aquelles petites i mitjanes empreses amb especials dificultats en medis personals, materials i econòmics, per realitzar accions d’aquest caràcter.
Aquestes fundacions sectorials tindran com a finalitat planificar, programar, gestionar i avaluar conjuntament les accions formatives, partint d’una anàlisi prèvia de les necessitats del seu àmbit.
Disposicions finals
1) Les dues parts estableixen que qualsevol modificació legal que afecti els continguts pactats serà debatuda entre aquestes, amb l’objectiu d’efectuar les adaptacions i adequacions corresponents.
2) Es crearà una Comissió paritària que exercirà funcions de seguiment per al desplegament i aplicació de l’Acord, i també d’òrgan consultiu quant a possibles interpretacions d’allò pactat. Serà competent per introduir qualsevol modificació que cregui necessària, sempre que els acords siguin adoptats per unanimitat.